www.rautaneito.com

Olen muutamassa paikassa maininnut, että olisin aloittanut heti MaidenFinland.comin lopetettua suomalaisten Maiden sivujen pitämisen, jos sopiva koodaustaitoinen kaveri olisi löytynyt. Hakeminen vähän kesti ja välillä oli uskokin jo menetetty, mutta viime perjantaina kävi tuuri. Pikaisten neuvottelujen jälkeen päätettiin lyödä hynttyyt yhteen ja perustaa www.rautaneito.com. Varasin domainin ja otin samaan syssyyn webhotellipaketin. Sivut foorumeineen ovat tässä vaiheessa enemmän kuin hyvällä mallilla ja olen myös saanut kiitettävästi laadukkaita avustajia mukaan. Sivujen teknisestä toteutuksesta vastaava henkilö ja mukaan lupautuneet avustajat kertokoot itse mukana olostaan. Kiitos teille kaikille mukaan lähdöstä jo tässä vaiheessa.

Jos sinulla on uusia ja tuoreita ideoita, joita suomalaisilla Maiden sivuilla tulisi ehdottomasti olla, ota yhteyttä yv:llä. Myös monenlainen Maideniin liittyvä materiaali kiinnostaa. Ja hyvät vinkit ovat aina tervetulleita.

UP THE MOTHERFUCKIN` IRONS eli RAUTAA KATTOON SAATANA!
 
Erittäin hyvä asia! Minkäslainen perusrunko/sisältö nuilla sivuilla tulee olemaan?
 
Minä olen lupautunut ko. projektiin mukaan satunnaisena tekstintuottajana ja "kolumnistina", sekä muutenkin auttelen tarpeen mukaan, jos tarvetta on :)
 
Voiskohan ton foorumin jättää tänne, vai jaksatteko tehdä uuden?Mulle se on aikas sama of course...
 
Saannen antaa asiallista komenttia?

Selvittelin itse asioita ja huomaisin, että domain-nimen rekisteröinti yms... ei olekaan ihan niin yksinkertainen juttu.

Kannattaa miettiä mistä rekisteröi domain-nimen ja mitä se maksaa. Jos Suomesta rekisteröi nimen niin se tulee välikäsien kautta ja joutuu maksamaan ylimääräistä. Erittäin tärkeää on huomioida, että rekisteröinnin yhteydessä nimen oikeudet siirtyvät itselle eikä tarjoajalle. Ehdottoman tärkeää on hoitaa domain-nimen ylläpitomaksut ajallaan tai nimen menettää! Nimen saaminen takaisin voi olla erittäin hankalaa.

Webhotelleita on monentasoisia, mutta fakta on, että halvalla ei saa hyvää. Toiminnan kannalta tärkeää on, että palvelimet ovat Suomessa. Näin ei kaikilla suomalaisilla webhotelleilla ole. Supportin eli tuen taso on hyvin kirjavaa. Osa tarjoaa pelkkää sähköpostitukea vastaa, kun ehtii asenteella. Parhaimmilla on 24h hotline. Palvelimien pystyssä pysyminen vaihtelee eriomaisesta kohtalaiseen. Osa suomalaisista palveluntarjoajista on hyvin epäilyttäviä. Eräälläkin nimentämainitsettomalla webhotelilla on komeat sivut, mutta se palvelu/toiminta...

Pitkän tutkinnan ja etsimisen jälkeen itse löysin tasan kaksi webhotellia joista kannattaa ottaa paketti. Molemmissa homma toimii, toimivaa tukea saatavilla tarvittaessa, ei epäilyttävää toimintaa ja webhotellli ei mustalla listalla yms...

Käytännössä se on www-sivujen omistaja joka ylläpitää sivuja. Homma toimii vähänaikaa, mutta ajanmittaan työmäärään kyllästyy ja tulee muita esteitä, jotka vaikeuttavat sivujen ylläpitoa ja lopulta homma kuihtuu kasaan. Tarvitaan useamman henkilön porukka, joka osallistuu myös kulujen kattamiseen. Kun yksi luopuu niin joku toinen astuu tilalle.

Itse päädyin siihen ratkaisuun, että järkevillä kuluilla pelkkien www-sivujen ylläpitäminen on mahdollista. Foorumi sivujen kanssa aiheuttaa niin paljon kuluja (liikennettä), että mukaan tarvitaan muita rahoituslähteitä, jos halutaan sivut pitää toiminnassa. Herra Keinonen tulee vielä yllättymään asiasta.

Järkevää on kasata esim. 10 hengen porukka ja ottaa järeä webhotel-paketti luettavalta palveluntarjoajalta (24h support....) missä on riittävän paljon liikennettä sallittu. Tällöin yhden henkilön maksettavaksi ei tule liian suuria summia ja sivut, foorumi sekä muut asiat toimivat ongelmitta ja hermot eivät mene webhotellin kanssa tapellessa.
 
Late said:
Voiskohan ton foorumin jättää tänne, vai jaksatteko tehdä uuden?Mulle se on aikas sama of course...
Oma foorumimme on silausta vaille valmis. Kiitoksia tarjouksesta, mutta olen jotenkin ollut aina sitä mieltä, että foorumi luo fanisivuille oman fiiliksensä.

MS:lle:

Palveluntarjoajamme on sama kuin Maiden Finlandilla ja Vilkatilla. Molempien sivujen omistajat ovat olleet tyytyväisiä palveluun. Kustannuksista minun on paha sanoa mitään muuta kuin että satsaan tähän juttuun omaa rahaa aluksi noin 150-200 euroa vuodessa. Mikä on kova satsaus kenellekin? Otan koko jutun hyödyllisenä ja mukavana harrastuksena. En välttämättä edes ota kovin helposti keneltäkään yksittäiseltä ihmiseltä suoraa rahallista tukea. Jonkinlainen yhteistyökumppani tai esim. kulujen kattamiseen valmistettu Rautaneito-tuote voi tulla kyseeseen. Tämä tietenkin edellyttää, että sivuista joku kiinnostuu ja foorumille saadaan hyvä porukka kasaan.

MS said:
Itse päädyin siihen ratkaisuun, että järkevillä kuluilla pelkkien www-sivujen ylläpitäminen on mahdollista. Foorumi sivujen kanssa aiheuttaa niin paljon kuluja (liikennettä), että mukaan tarvitaan muita rahoituslähteitä, jos halutaan sivut pitää toiminnassa. Herra Keinonen tulee vielä yllättymään asiasta.
Voisitko määritellä järkevät kulut euroissa? Miten yllättyisin asiasta, jos palveluntarjoajalla on sivuillaan hinnasto, josta näkee kuinka paljon setti maksaa? Ja jos sitä ei rahalla saa, niin sitten voidaan jo puhua kalliista :D.
 
Sitä kyselisin, että tuleeko uudessa foorumissa olemaan kaikki osastot, mitä MFF:ssä oli? Kuten Sana Vapaa, Kauppapaikat ja mitä niitä nyt olikaan.
 
Pertti Keinonen said:
MS:lle:

Palveluntarjoajamme on sama kuin Maiden Finlandilla ja Vilkatilla. Molempien sivujen omistajat ovat olleet tyytyväisiä palveluun.
Minä olen ottanut selvää Sigmaticin palveluista ja toiminnasta. Ei vakuuttanut lainkaan. Ovat kämmänneet domain-nimien rekisteröinnissä ja supportti eli tuki on sukannut (ei toiminut kunnolla/hitaasti sähköpostin kautta). Sigmaticilla ei välttämättä ole riittävästi kaistaa asiakkaiden käyttöön.

MS said:
Itse päädyin siihen ratkaisuun, että järkevillä kuluilla pelkkien www-sivujen ylläpitäminen on mahdollista. Foorumi sivujen kanssa aiheuttaa niin paljon kuluja (liikennettä), että mukaan tarvitaan muita rahoituslähteitä, jos halutaan sivut pitää toiminnassa. Herra Keinonen tulee vielä yllättymään asiasta.

Pertti Keinonen said:
Voisitko määritellä järkevät kulut euroissa? Miten yllättyisin asiasta, jos palveluntarjoajalla on sivuillaan hinnasto, josta näkee kuinka paljon setti maksaa? Ja jos sitä ei rahalla saa, niin sitten voidaan jo puhua kalliista.

Kustannuksista minun on paha sanoa mitään muuta kuin että satsaan tähän juttuun omaa rahaa aluksi noin 150-200 euroa vuodessa. Mikä on kova satsaus kenellekin? Otan koko jutun hyödyllisenä ja mukavana harrastuksena.
Itse lähtisin 300-400e vuosibudjetilla liikkeelle, jos kysymykseen tulisi www-sivut+foorumi. Todennäköisesti foorumi ja sivut tulevat olemaan kohtalaisen suositut. Sillä saa riittävästi varattua kaistaa liikenteelle ja sivut eivät mene heti kiinni. Toiseksi tuolla hinnallla saa kunnollisen webhotellin/palveluntarjoajan palvelut, hommat todellakin toimivat ja tukea saa heti eikä ehkä parin päivän päästä.

Foorumi syö liikennettä paljon enemmän, kuin mitä ehkä kuvittelet ja siihen www-sivujen liikenne päälle. Palveluntarjoajan hinnasto antaa osviittaa kuluista. Todelliset kulut selviävät vasta käytön myötä.

Nebulan peruspaketti maksaa n. 308e/vuosi, jos oikein laskin. Mukana on MySQL-tietokanta foorumia varten. Kaistaa on riittävästi, hommat todellakin toimivat, palvelu ammattimaista ja tuki toimii yms... Nebula ei ole välttämättä halpa, mutta rahalle saa vastinetta.

Itse lähdin liikkeelle pelkkillä www-sivuilla juuri kustannusten minimoimiseksi. 100e tai alle saa homman toimimaan pelkkien www-sivujen kanssa.

Pertti Keinonen said:
En välttämättä edes ota kovin helposti keneltäkään yksittäiseltä ihmiseltä suoraa rahallista tukea. Jonkinlainen yhteistyökumppani tai esim. kulujen kattamiseen valmistettu Rautaneito-tuote voi tulla kyseeseen. Tämä tietenkin edellyttää, että sivuista joku kiinnostuu ja foorumille saadaan hyvä porukka kasaan.
Minusta nimenomaan kannattaisi ottaa järeä webhotel-paketti (esim. Nebulalta) ja siihen esim. 10 henkeä mukaan kattamaan kuluja. Näin saadaan sivujen jatkuvuus edes jotenkin taattua, koska jos yksi väsyy tai ei ehdi ylläpitää sivuja niin joku toinen voi otttaa ohjat käsiin ja toiseksi, kun on useampi henkilö jakamssa kuluja niin maksettava summa per henkilö on pienempi. Www-sivut + foorumi teettävät paljon työtä ja useammat sivut kaatuvat väsymykseen/muihin kiireisiin.
 
Tämä oli hieno uutinen. Mitens tuuleko sinne samantapainen keikka sivusto ku MF:llä oli??

Huh kylläpä on kalliita noi hinnat. Ei muuta ku tsemppiä ylläpitoon ja koittakaa pitää mielivirkeänä jottei tule kyllästymistä :) :)

Milläs aikataululla sivut valmistuu? Osaatteko yhtään sanoa.
 
Hmm.. olenko se vain minä, vai aistivatko muutkin MS:n teksteistä kyynisen ja ylimielisen asenteen Keinosen projektia kohtaan?

Mutta mutta, ihan hyvä, että tälläkin saralla ihmisillä on mielenkiintoa edelleen jotain esiin pykätä.

Stay metal.
 
^Älä aina jaksa kylvää eripuraa. Minusta MS:n jutut olivat asiallisia ja hyödyllisiä. Tai sitten en taas erota sarkasmiasi.

JA Pera, täältä löytyy sitten ahkera ja tunnollinen mode jos tarvetta löytyy. Kyllä sitä nyt voi 3:ssa eri foorumissa moderoida, ei se ajasta ainakaan ole kiinni. 8)
 
asa said:
^Älä aina jaksa kylvää eripuraa. Minusta MS:n jutut olivat asiallisia ja hyödyllisiä. Tai sitten en taas erota sarkasmiasi.
Ei kyllä nyt olen ihan tosissani, ainakin niin tehokkaasti kuin suinkin pystyn. Se ei aika-ajoin paljoa ole :) Mutta kuitenkin, ehkä mielessäni vaan pyöri mielikuva siitä, että tuosta tulee oikeasti kohta taistelu kahden sivuston välillä, joka taasen on typerää. Yhteen hiileen pitäisi kuitenkin puhaltaa, näin se palvelisi kohdeyleisöä aina vain paremmin.

Nimestä pidän henk. koht. ihan jees, eli siitä en jaksa edes valittamista alkaa keksimään, vaikka vähän pitäisikin aina piikitelläkin.
 
^Eipä tässä tuskin mitään taistoa sivujen välille synny, minulta ainakin liikenee aikaa molemmille. Fakta tietysti on että toinen niistä jää väkisin toiselle sijalle, mutta sen määrää sitten laatu ja muut asiat.
 
asa said:
^Eipä tässä tuskin mitään taistoa sivujen välille synny, minulta ainakin liikenee aikaa molemmille. Fakta tietysti on että toinen niistä jää väkisin toiselle sijalle, mutta sen määrää sitten laatu ja muut asiat.
Totta totta, aina on järjestys olemassa. Sivustothan tulevat itselleni kuitenkin mitä todennäköisimmin satunnaiseen käyttöön, mutta foorumit ovat olleet enemmän aktiivikäytössä itselläni.

Siitäkin jos uutta pykätään, niin katsellen on. Mutta eihän sitä vielä osaa sanoa.
 
Jahas jahas... kieltämättä tuossa saattaa olla pieni kilpailun kipinä. Toivottavasti minäkin olen väärässä, mutta... No kilpailussa on ainakin se hyvä puoli, että silloin on "pakko" panostaa laatuun ja sisältöön "toisen päihittämiseksi". Tosin fani asioissa kilpailu on taas ihan hanurista! Joten jos sellaista havaitsen, itse skippaan molemmat.

Mutta niinkuin moneen kertaan on todettu, odotellaan valmiita sivuja ja katsellaan sitten. Ja mitä noihin hintoihin tulee... Tottakai rahalla saa mutta joskus omistautuminen asialle on parempi ja silloin taas rahalla ei ole väliä. En esimerkiksi halua ikinä edes ajatella kuinka paljon olen syytänyt rahaa Iron Maideniin. Joka tapauksessa se on hirveä summa ja siinä muutamat sadat eurot on vain juomarahoja...

Ja vielä... mitä sitten jos joku omistautunut ei sitten muutaman vuoden kuluttua jaksakkaan enään pitää sivuja yllä... Sittenhän joku uusi halukas saa mahdollisuutensa... niinkuin nytkin...

Enemmän elämää, vähemmän kitinää!
(vaikka kitinä ja valittaminen onkin hellvetin siistiä! )
 
MS said:
Minä olen ottanut selvää Sigmaticin palveluista ja toiminnasta. Ei vakuuttanut lainkaan. Ovat kämmänneet domain-nimien rekisteröinnissä ja supportti eli tuki on sukannut (ei toiminut kunnolla/hitaasti sähköpostin kautta). Sigmaticilla ei välttämättä ole riittävästi kaistaa asiakkaiden käyttöön.

Minäpä puolestani olen 'ottanut asioista selvää' ihan empiirisen tutkimuksen kautta eli Sigmaticin asiakkaana ja olen tyytyväinen. Ja HUOM: me pyöritämme foorumia Sigmaticilla. Että siltä pohjalta
147.gif
 
QazKFD said:
Hmm.. olenko se vain minä, vai aistivatko muutkin MS:n teksteistä kyynisen ja ylimielisen asenteen Keinosen projektia kohtaan?
Kannattaa löysätä sitä ruuvia hieman... Annoin asiallista komenttia.
 
Ymmärränkö oikein että nyt on tulossa jo kahdet sivut vai tekeekö Keinonen pelkästään foorumi sivustoa :?

Joo no pääasia ett joku jolla on taitoa tekee uuden Suomenkieliset sivut. :) Onpahan ainakin sit sivuja joita surffailee läpi jos kaksia on tulossa.
 
Back
Top